SVANTE SÖDERQVIST - ARRIVAL

 

“Arrival” is het debuutalbum van bassist/cellist en componist Svante Söderqvist uit Zweden. Hij begon als cellist hetgeen mede heeft bijgedragen tot zijn vloeiende zangstijl en zijn duidelijke en heldere basspel. Inmiddels gebruikt hij de cello opnieuw teneinde meer klankkleurschakeringen aan te brengen, dat gebeurt ook op dit album. De muziek wordt gekarakteriseerd door de onvervalste rijkdom van expressie waartoe mede bijdragen het gebruik van tradities uit de volksmuziek en techniek uit de klassieke muziek. Svante gebruikt dezelfde techniek als de bassisten Slam Stewart en Major Holley die meeneuriën met hun gestreken basspel, Holley deed dat unisono en Stewart één octaaf boven zijn bas, dat laatste doet Svante ook maar bij hem is het geen neuriën maar meer de vocalise techniek. Zijn medemuzikanten zijn al heel lang zijn collega’s, Adam Forkelid op de vleugel en Calle Rasmussen op slagwerk. Op twee nummers “Jackpot” en “Gyumri” is er een gastrol voor de beroemde jazzviolist Adam Baldych.

De composities van Söderqvist zijn elegant zonder luchtig te worden, gevarieerd en met een expressieve melancholie zonder overdreven emotioneel te zijn. Het openingsnummer “Ny Ankomst” schreef hij in 2016 toen hij een cellist ontmoette die een Syrische vluchteling was, het is een poging om diens klassieke Arabische stijl van spelen te laten samensmelten met zijn eigen muzikale achtergrond. “Gyumri” is geïnspireerd door Oosterse muziek en meer in het bijzonder door de Armeense pianist Tigran Hamasyan, met een blik op de kaart van Armenië ontdekte Svante de plaats Gyumri. Het geweldige spel van violist Baldych geeft het nummer een enorme diepgang. “Love Song”schreef Svante in 2018 als een huwelijkscadeau voor zijn schoonzuster en haar echtgenoot. Het is een vrolijke compositie met knappe vocalise “zang”. Het melodieuze en beeldende “Vandringen”was een van de eerste nummers die Svante schreef voor dit album , de inspiratie was een wandeling in de prachtige natuur van noord Zweden. In “Jackpot” is violist Adam Baldych weer aanwezig, de interactie van viool en bas is een feest voor het oor, het spel van Adam Forkelid op de “grand piano” is trouwens ook om door een ringetje te halen, ruimtelijk met kristalheldere aanslagen. “Bofara Jazz” is zoals de naam al aanduidt een swingende jazz compositie en dat gaat dit trio ook prima af, vingerknippend genieten.

“Tännforsen” is gebaseerd op een gedicht van de Zweedse dichter Carl Snoilsky met dezelfde titel, het is de naam van een grote waterval in het noorden van Zweden. “Bluesen” is inderdaad een blues, “my father once told me that in the old days, many American blues-sounding tunes had the word “blues” in the title in order to sell more. To maximize my chances of success, I’m recycling this old trick” aldus Svante. Nu de naam Bluesen is er zeker niet zomaar bijgehaald, want dit is een echte blues waarvan mijn “blauwe” hart sneller gaat kloppen, zonder de andere nummers tekort te doen is dit het beste nummer van dit ook verder perfecte album. Het laatste nummer is het enige dat niet door Svante is geschreven “He’s Misstra Know-It-All “ van Stevie Wonder van het album Innervisions uit 1973. Stevie is een van de grootste muzikale inspiratiebronnen van Svante. Stevi e creëerde zijn eigen muzikale wereld en dat is o.a. wat Svante in hem bewondert. Die mening deel ik volledig voor zover dat er iets toedoet.

Tot slot nog het volgende, het album is opgedragen aan Greta Thunberg en alle anderen die hun uiterste best doen om onze planeet ook in de toekomst leefbaar te houden. Alle opbrengsten van het nummer “Love Song”zullen ter ondersteuning hiervan gedoneerd worden.
Een heerlijk album met prachtige muziek en dat is hun debuut !

Jan van Leersum.

 

Artiest info
Website  
 

Label : Prophone rec.
Distr. : Outhere Promotions Benelux

video